Zgodnie z art. 19a pkt 8 ustawy o VAT, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Na jakich, zatem zasadach zadatek podlega VAT?
Incoterms to międzynarodowe (choć prywatne) regulacje wyznaczające standardy wymiany handlowej. Przede wszystkim regulują one kwestie ponoszenia kosztów, odpowiedzialności i ryzyka dostawcy i odbiorcy (nie tylko eksportera i importera). I to właśnie kwestia przejścia ryzyka pomiędzy wskazanymi podmiotami niestety wciąż (mimo wielu nowelizacji przepisów podatkowych) może wpływać na rozpoznanie obowiązku podatkowego w VAT, a nawet na miejsce opodatkowania przy dostawach transgranicznych.
Załóżmy, że polska spółka wywiezie na warunkach DAP towar z własnego magazynu w dniu 28 stycznia 2024 r. Towar ten będzie odebrany przez kontrahenta 6 lutego 2024 r. Spółka wystawi fakturę 28 stycznia 2024 r. z datą sprzedaży 28 stycznia 2024 r. Kiedy powstanie obowiązek w opisanym przypadku (WDT przy Incoterms DAP) oraz, jaka powinna być data zakończenia dostawy na wydruku faktury (jeżeli w momencie jej wystawiania nie wiadomo dokładnie kiedy zostanie dostarczony towar do klienta - może się różnić od założonego o jeden lub dwa dni)?
Zdaniem fiskusa nie można uznawać usługi za zrealizowaną z chwilą zatwierdzenia zestawienia przez usługobiorcę oraz przyznania podatnikowi określonej kwoty wynagrodzenia. Są to bowiem czynności w zakresie wzajemnych rozliczeń między usługodawcą a usługobiorcą, które nie wpływają na kształt usługi (treść), ani na fakt jej rzeczywistego zrealizowania.
Dostawa ciągła nie doczekała się swej definicji w regulacjach prawnych. Ponieważ brak wyjaśnienia tego pojęcia w ustawach podatkowych rolę podmiotu, który podjął się próby dokonania określenia czym jest ciągła dostawa wzięło na siebie sądownictwo administracyjne. Jednak definicje takie były i są tworzone na potrzeby konkretnych rozstrzygnięć, powstających na gruncie określonych stanów faktycznych, nie mogą więc mieć one uniwersalnego charakteru. Lecz na dzień dzisiejszy innych po prostu nie ma.
Dostawa ciągła nie doczekała się swej definicji w regulacjach prawnych. Ponieważ brak wyjaśnienia tego pojęcia w ustawach podatkowych, rolę podmiotu, który podjął się próby dokonania określenia, czym jest ciągła dostawa, wzięło na siebie sądownictwo administracyjne. Jednak definicje takie były i są tworzone na potrzeby konkretnych rozstrzygnięć, powstających na gruncie określonych stanów faktycznych, nie mogą więc mieć one uniwersalnego charakteru. Lecz na dzień dzisiejszy innych po prostu nie ma.
W praktyce zdarzają się przypadki, iż podatnik obowiązany do zaewidencjonowania sprzedaży dokona tego w sposób nierzetelny. W konsekwencji zapisy księgowe nie odzwierciedlają rzeczywistości. Na podstawie takiej dokumentacji nie sposób określić prawidłowej wielkości sprzedaży. Fiskus w takim wypadku zyskuje prawo do oszacowania wielkości sprzedaży. Wszystko po to, by możliwe stało się określenie należnego podatku.
W wielu branżach zaliczka jest normą. Otrzymanie części wynagrodzenia przed dostawą lub wykonaniem usługi w większości przypadków skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego. Taka płatność wymaga również udokumentowania fakturą zaliczkową.